Beauty-tips

Nu när jag ändå inte har så mycket för mig tänkte jag göra ett litet inlägg om lite tips jag kan ge om eran "beauty". Hoppas det smakar! 

Ögon
Det kan vara lite knepigt det där med att framhäva sin ögonfärg. Själv har jag blå/gråa och tycker det är rätt klurigt ibland att få fram dem.
Om du har blå ögon : så ska du alltid leta efter kontraster till färgen, för det är det som framhäver. Använd tex rosa färger, orange eller röda färger, gult och grönt. En svart skuggning eller mer åt det brunare håller ger en bra kontrast! 
Om du har bruna ögon : Har du bruna ögon passar du i nästintill allt, men de färger som tar fram mest är blått och grönt! 
Om du har gröna ögon: Lila är en färg som passar bra till gröna ögon, även rostigare färger är både snyggt och framhäver det gröna.
 
Ett enkelt tips jag kan ge till er som vill förstora ögonen lite, är att införskaffa er en vit kajalpenna. Den tar ni sedan och lägger på både under och övre vattenlinjen. Det ger ett lyft! Om du däremot vill förminska ögonen använder du dig av en svart kajal eller någon annan mörk nyans på samma sätt! Superbra tips. 

Ögonbryn
Några av er har frågat mig hur jag nopprar mina ögonbryn, målar m.m. Jag kan bara säga att det gäller att hitta sin form! Alla kan inte ha samma ögonbrynsform, utan du måste hitta din form som passar till ditt ansikte och som gör det den ska. Förr hade dom typ klisterlappar man kunde använda sig av o noppra efter, BIG NO, det funkar inte så. Här är en bra länk på hur du kan komma igång med hur du ska noppra dina ögonbryn. Från början målade jag inte mina ögonbryn men nu gillar jag det, tycker det ser mer markerat ut och det blir det ju självklart. Speciellt med ögonbrynspenna, vill du ha en lite mjukare look och kanske lite mer naturlig så prova ögonbryns-skuggor. 


Läppar
Alla får vi lite torrare läppar nu under vintern, mitt bästa tips är idominsalva och vaselin. Själv gillar jag inte riktigt läppsyl då jag tycker man blir ännu torrare utav det och det stämmer faktiskt för i det mesta läppsyl-sorter finns det salt i som torkar ut huden. Ta gärna på kvällen och sitt i några timmar med idominsalva (like the fjortisar) eller varför inte vaselin. Läpparna får sig en rejäl återställning och blir babylena! Hur bra som helst. 
Jag är inte den som använder varken läppstift eller läppglans, men du som vill göra det, utgå även här efter hur just du ser ut. Har du en kall hudton (på ett enklare sätt; ljus hy som har lätt att bränna sig i solen) ska du utgå från de kalla färgerna läppstift har, tex färger som drar sig mot blått och lila, och då menar jag inte ett blått läppstift utan alltså kanske tex  en kall rosa färg. För dig som har varm hudton (dvs tvärtom, tål solen mer) ska du leta efter varma toner, färger som går mot det bruna och oranga hållet. Fråga när du handlar helt enkelt! testa testa testa. 

Basen
Vare sig du använder en foundation eller puder är basen i sminkning viktigt. Man vill varken vara glansig, för matt eller för "porslinsaktig". Inte jag iallafall. Ett tips som jag använder mig av är att först smörja in ansiktet efter tvätt, sedan använda en bra primer innan sminkning. Jag har en från Lumene som mattar ner huden, vilket gör att man får en mattare ton och perfekt glans att arbeta efter. Gillar den primern starkt, här finns den. Mitt bästa tips för er som använder foundation är att inte bara ha foundation, det ger en väldigt nedtonad look och tar liksom bort de där röda vi kan ha på kinderna eller de skimret. Lägg solpuder eller någon form av rouge på kindbenen, näsan och lite på hakan och lyft looken! Annars får man lätt en tråkig look som ser osminkad ut fastän man inte är det. Likaså för er som använder puder, jobba med skuggor, vad vill just du framhäva? Mitt bästa tips är att införskaffa sig ett mineralpuder eller en minealfoundation. Det är väldigt luftigt, låter huden andas och må bättre. Tycker min från märket UNE fungerar utmärkt. Och glöm för guds skull att inte arbeta med make-upen neråt mot halsen, vi vill inte ha några fjortisränder här inte, plus att ; då har du valt fel färg. 

Hyn
Att ta hand om sin hy är viktigt. Iallafall för mig som haft problem med den. Det är viktigt att du tvättar bort dagens smink så noga som möjligt. Sen beroende på vilken hudtyp du har, torr, oljig, känslig, så använder du dig ett par riktigt bra produkter som passar dig. Vissa behöver inte ens produkter utan räcker med vatten, men för att huden ska må bra behöver den lite extra.  En torr hy ska tex inte ha produkter som är för normal hy, m.m , ni hajar! Man ska som sagt alltid utgå från vad man har själv, Inte kompisen, för det stämmer sällan. Tänk på att även om du har oljig hy är det viktitg att smörja in sig efter tvätt, man tror det bara blir värre men en oljig hy=tecken för torr hy. Så smörj smörj smörj!  Att smörja gäller även hela kroppen, innan dusch och efter dusch är bra att smörja in kroppen. Det ger också en bättre och finare rakning :))

Hår
Alla har vi även olika hårtyper. Några har tunt hår, andra tjockt. Några slitet, andra inte. Men hur som helst är det viktigt att ta hand om sitt hår! Själv har jag turen att ha ett tjock hår som växer väldigt fotr (har sina nackdelar med), därför är det viktigt att ta hand om håret. Gör inpacking 1-2 gånger i veckan, och om du tycker det är bekvämt så sov gärna med inpackningen, gör en fläta och sov med den. Duscha på morgonen om du vill, men om det inte behövs eller håret inte ser fett ut, ÄNNU BÄTTRE. Att klippa sig och få bort slitna toppar är också bra, själv klipper jag mig sällan utan mer när det verkligen behövs, men så länge man tar hand om håret så får man inte så mycket slitna toppar, right? Försök använda värmeprodukter så lite som möjligt, håret mår susen av att du inte plattar det m.m. Men måste du, så använd ett bra värmeskydd innan! En enkel sak för håret kan vara att du tex plattar håret ena dagen, andra dagen sätter du upp det, tredje lockigt. En bra och enkel regel. På så sätt behöver du också inte tvätta håret lika ofta vilket också är bra för håret. Olja är väldigt bra och ger både glans och näring till håret, skaffa en bra olja , och man kan även använda vanlig olja man har hemma, men mitt tips är en bra olja. Själv har jag en jättebra och go olja från Kevin Murphy, gör susen!  Sätt gärna upp håret ofta, när man har utsläppt hår skadas håret mycket av allt slit det får ta. 

Tumblr_mgton3bx3o1rb7c84o1_500_large
Tumblr_m8q2t2qtm41qldxwzo1_500_large
Tumblr_mgpr6leni41s3p4v8o1_500_large
Tumblr_m5yug0exjr1qh6sa9o1_1280_large
Tumblr_mgsqi7ciw91rys5w7o1_500_large



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0