//Q&A//

Johanna Hej Kajsa! 
Hur gör du när du känner att du har för mycket runt omrking dig med t ex läxor, vänner och du känner dig allmänt stressad? Jag ska början nian och känner mig helt stressad med nationella prov osv, ser inte fram emot detta alls! Du får gärna ge tips på hur du "taggade/tänkte" inför 9:an och nationella proven eller prov överhuvudtaget! Hur tänker du nu inför gymnasiet, hur tänkte du när du valde linje för ville inte du gå estet först (eller det kanske är bara något jag har fått för mig) Blev en hel del frågor, jag hoppas detta går bra! :) 
Jag skulle vilja fråga dig om råd/tips fast jag vill helst fråga dig det lite mer privat, hur ska man göra då? Har du någon e-postadress som man skulle kunna skriva till? (om detta går bra för dig) 
Kram!

Svar: Hallå där! Jag försöker alltid lägga upp en plan när det är riktigt stressigt. Tex att jag ska plugga till kl 5, sen göra något annat, och kl 6, DÅ kan jag träffa vänner. Ofta står plugget lite över att träffa vänner ibland och då får man finna sig i det. När jag är stressad hämtar jag alla de läxor och plugg jag har och lägger fram på bordet, sedan börjar jag med en i taget, hur lång tid det än tar och verkligen koncentrerar mig, lägger bort mobil, dator allting och  bara gör det jag ska, så är man klar med allt sedan!
Det gäller också att prioritera lite, glosförhör kanske inte är det man lägger som allra först och mest viktigaste utan kanske en inlämning eller 2 får gå före glosorna. Jag har alltid prioriterat i 9an och tänkt vad jag vill ha för betyg i vissa ämnen och hur mycket energi jag behöver och vill lägga på tex glosor eller typ, slöjd?
Prioritera vad som betyder något för dig!
Nationella proven var ingenting jag taggade direkt för, jag mest bara väntade på dom, gjorde de där provtesterna i skolan och försökte förstå systemet hur ett sånt prov kan bli. Sedan när proven väl kom var det inte så svårt faktiskt, man hade skrämt upp sig själv alldeles för mycket och var spänd men när man gick ut ur rummet så var man helt avslappnad, i alla fall jag. Jag köpte nya pennor och innan provet la jag upp dom prydligt på bordet och vässade allting, tog fram suddigummet och hade vattenflaska med mig. Det hjälpte ! Hur , vet jag inte men det tog bort stressen med att vara redig och beredd.
På prov ibland brukar jag läsa igenom allt en sista gång innan vi ska ha det och bara försöka dänga in vissa ord och saker i huvudet, och om jag vet att jag kommer glömma dom så brukade jag kommer ja ihåg, skriva lite smått med en blyertspenna vid hörnet av bordet direkt när jag kom in och kom ihåg de orden eller namnen (typ viktiga stödord) och sedan gjorde jag provet och om jag skulle tappa bort mig kikade jag lite på mitt lilla hörn.. fuskarN helt enkelt ;)

Jag är skittaggad för gymnasiet. Jag vet att jag kommer ha vänner där, och jag vet att detta 1 året kommer nog gå väldigt fort och vi kommer ha roligt. Gymnasiet känns som en mysig tid, visst det kommer vara en del plugg men det gäller som sagt bara att lägga upp planer och vara noga med att prioritera allting. Vänner, pojkvän, sånt får man göra på helgerna om det är så att man har en hög med läxor.
Jo jag ville gå estet men sedan kändes de som om det var lite för mycket musik för min del eftersom jag håller på med sånt på fritiden, det känns som om mitt intresse skulle tappas om man bara höll på med sånt dag ut och dag in. Det är ju min hobby liksom.
Så jag valde Ekonomi, en bred linje varav jag inte  vet vad jag ska bli senare, och dessutom är jag ju intresserad av ekonomi överhuvudtaget och håller på med lite aktier och sådant. Kändes som ett bra och klokt val!

Du får gärna lägga till mig på facebook, då min mail har blivit hackad! Så kan vi skriva lite där om du vill! Tack för fina frågor, sköt om dig! Kram.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0