//HUDINLÄGG//

Hittade i arkivet ett gammalt inlägg om hud och hudproblem jag skrev för längesedan, men jag tycker att jag kan dela med mig av det igen för er som är intresserade! Läs gärna! :)

Vintern 2009 började jag använda foundation, var skitnöjd till en början men någon månad efter, pang bom. BIG MISSTAKE. Fick massa av ”knottror” i pannan som var som, små små finnar. Hatade detta och självförtroendet gick ner på botten. Så fort lite sol  eller ljus kom på min panna syntes allting och det var så fult tyckte jag. Visst, vissa finnar var såklart själva mig och min kropp. Men det mesta hade jag orsakat av att täppa igen mina porer med foundation jag och använde såklart ännu mer foundation för att täcka över allting men det blev bara mer och mer såklart. Jag började alltså prova allt och allting att tvätta ansiktet med och slutade brutalt med foundation och använde istället puder. Genom min tid genom att få bort allt detta har jag alltså provat allting och lärt mej mycket på vägen! Och jag hade tänkt dela med mig av dessa kunskaper. Men såklart ; det finns foundationer som är olika bra för olika saker! Clinique har bra för dålig hy.

 

Finnar/acne uppstår utav att talgkörtlarna i huden blir tilltäppta. Det betyder alltså inte att det behöver bero på att du äter fel mat eller liknande. Vissa får lättare finnar, andra inte. Vi är olika!

Finnar får du av att acnebakterien får för mycket ”mat”. Den äter sig större på talg och då får vi finnar! Men om man får bort mängden av talg, så kan ju inte bakterien äta, och då får vi ju inga finnar. Alltså, ner med talget! (prova vitamin b5 är mitt bästa tips)

Pormaskar får vi för att porerna (hudens andningsöppningar) täpps igen av talget eller döda hudceller. Tar man bort talget försvinner själva ”pluggen” och pormaskarna försvinner. Alltså behöver man här med få bort talget.

 

Huden mår betydligt bättre om du tvättar bort sminket ordentligt, du ska nästan kunna dra en bomullstuss över ansiktet utan att det ska komma någonting på. Har du mycket finnar/pormaskar, tvätta sedan därefter med något slags ”motgift” morgon och kväll, huden kan ibland bli lite irriterad av saker med sprit i men då kan man variera mellan att tvätta på kvällen och sedan på morgonen ta ett ansiktsvatten som innehåller lite sprit på en bomullstuss och stryka över ansiktet, det gör jag och det blir alldeles lagom mycket tvätt för min hy. Om du ska köpa något bra att tvätta ska det innehålla salicylsyra som öppnar porerna i ansiktet och tar bort orenheterna.

 

Sedan ska man alltid återfukta ansiktet. Om du har torr hy så behöver du verkligen använda en bra hudkräm både morgon och kväll. Men om du har fet hy behöver du också använda en bra hudkräm! Använd dock inte en fet hudkräm, för fett är rena rama maskinen till finnar.

På vintern brukar normal hy bli mycket torr och fet hy kan bli normal hy. Så se till att använda en bra kräm!

 

Det är bra om man skrubbar ansiktet med en skrubb 1-3 gånger i veckan. Genom att göra det tar du bort döda hudceller och låter nya komma fram och huden blir lite fräshare. Dessutom kan man alltid göra ansiktsmaskar och låta sitta på, då man känner sig ännu fräschare!

 

Tänk på att inte klämma dina finnar, jag vet själv hur svårt det är! Men försök låta bli. En finne är en slags inflammation under huden och när man klämmer finnen spricker den och sprider sig, alltså kan man få mer och större finnar någon annan stans.
Man vill så mycket sminka över allting, men försök låta bli det med! Använd så LITE smink som möjligt och om du nu ska använda smink, se till att använda luftigt och bra smink som inte täpper igen huden, eftersom huden behöver andas. Mineral smink är bra och använd kanske ett täckstift på någon oönskad sak som du kan köpa på apoteket, deras täckstift täpper inte igen och reducerar finnen, och dessutom tar bort övrigt hudfett.

På sommaren kan du ligga mycket i solen med ansiktet och torka ut orenheterna, det hjälper!

 

Har du svår acne så kan jag tyvärr inte hjälpa dig så mycket, men självklart gäller samma tips ändå! Kanske ska du då gå till apoteket och visa upp dig osminkad och visa vad dina problem är , eller hos en hudspeciallist som kan hjälpa dig.

 

Jag har ju nu ätit vitamin b5 i snart ett år (clearlygone.se) och jag tycker det hjälper. Huden får en chans att bli bättre inifrån och samtidigt tvättar jag med produkter och gör det fint utanpå. Men man måste tänka på att inte ge upp! De grejerna jag tvättat med nu har jag använt i tre – fyra månader och huden känner därför igen produkterna. Men om man byter titt som tätt kan man varken se förändring eller något glatt humör i plånboken, man kastar pengar i sjön. Så lägg hellre pengar på något bra och använd det i flera månader så ger det resultat!

 

Huden måste som sagt andas, och ibland kan man lätt få orenheter i ansiktet beroende på vilken sida man ligger på när man sover. Om du ligger på sidan så kanske du får mycket finnar där för att huden inte kan andas, och byt gärna sängkläder oftare!

 

Lycka till säger jag bara, och ge inte upp. Vi tonåringar får ju sånna här problem och det är fullt normalt att ha en röd synlig finne, det är ju ett tecken på att hormonerna är som det ska! Men jag förstår er, det är svin jobbigt. Men det går över. Love u guys! Och var inte rädda för att höra av er!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0