//Q&A//

johanna :
Hej Kajsa! Jag ska snart välja gymnasium och som jag har förstått så går du ekonomi på MÅG, och jag har verkligen fastnat för den linjen själv. Men min fråga är, vad tycker du om den? Varför valde du just den och var den svår att komma in på (betygsmässigt)? Är det mycket läxor? Och vad valde du som andra och tredjehandsval? Och en sista fråga, hur fungerar klassen? Blev en hel del frågor, hoppas detta går bra! Kram!
Svar: Hej! Du har full koll ! Ja jag går ekonomi och jag tycker det är en väldigt bra linje! Jag valde det främst för att jag inte har riktigt koll på vad jag vill bli och ekonomi behövs alltid och är en bred och bra linje så kändes väldigt bra. Sedan är jag intresserad av aktier och sånt så ja, det var ett bra val helt enkelt. Betygsmässigt var den inte så jätte svår att komma in på tror jag, jag hade tillexempel 230 poäng när jag sökte, (sedan vid det riktiga valet hade jag 260) men intagningspoängen låg på 210 tror jag. Så sträva efter det iallafall! Sedan är det olika, året innan så var det väldigt hög intagningspoäng medan vi detta året hade som samhällsprogrammen typ, lägre till och med tror jag.  
Det är inte överdrivet mycket läxor men mycket grupparbeten, småinlämningar och uppgifter och en och annan lab-raport i matten. Än så länge iallafall, just nu är det väldigt mycket repetition av allt man lärt sig så det är inte så jätte svårt direkt, men kommer nog bli svårare så det gäller att ligga i ändå! Som andrahandsval hade jag ekonomi på folkuniversitetet och tredjeval hade jag musikestet! 

Min klass fungerar bra, vi är en väldigt social och trevlig klass och redan efter typ andra dagen kändes de som om vi alla redan känt varandra sen länge. Jag kände dock väldigt många i klassen innan start så det var inte pinsamt eller så. Vi kan vara rätt stökiga ibland men vi har roligt ihop iallafall! Det är ju två ekonomiklasser, min är EK1A. Den bästa ;) säh..  Nä men mitt bästa tips till dig är att glöm allt var alla andra tycker och tänker och vad folk ska välja och gå din egen väg, var inte rädd för hur klassen blir för det vet man inte förän flera veckor efter! man måste lära känna alla och liksom känna på först innan man drar slutsatser. Och om du är osäker på ekonomi så kom och skugga hos oss på våren, i min klass, så kan ja ta hand om dig :) Ha det bra! 



Kommentarer
Postat av: Johanna

Tack för svaret!
Jag har även estet som andrahandsval i huvudet, men vi får väl se hur det blir. Förmodligen blir det ekonomi (om jag nu kommer in, men det ska inte vara några problem).
Jag ska ha någon "prova-på-dag" på MÅG den 7/11, så vi kanske ses då! Men det skulle vara trevligt om du skulle kunna "ta hand om mig" under någon skuggning (om det finns möjlighet).
Ha det fint :)

2012-10-29 @ 20:47:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0