Önske veckans tanke : Avundsjuka (inte alls nöjd med någorlunda)

"Avundsjuka eller missunnsamhet är en varaktig känsla där den enskilde har negativa tankar, känslor av otrygghet, rädsla, och ångestöver en förväntad förlust av något den värderar"
Ungefär de är det första som står om man söker på ordet "avundsjuka" på internet. 
Jag tvivlar.
Är avundsjuka bara att vara otrygg, rädd och ha ångest? Det finns så mycket innehåll i de där orden, och dessutom en massa mer saker som kretsar just runt ordet avundsjuka. 

Jag har varit avundsjuk så många gånger, jag menar ; vem är inte?
Om man säger sisåhär så kan jag bli avundsjuk på exakt vad som helst. Jag kan bli avundsjuk på att jag inte har lika fint hår som en viss modell i Elle tidningen har, och jag kan bli avundsjuk att jag inte sjunger lika bra som Alicia Keys. Men nog om det, jag är ute i den här tankestunden om den där djupa avunden. Den som vi kan ligga och vrida oss och vänta oss med i sängen, känna som brödsmulor i ryggen och grus i pannan. Jag är säker på hur ni likaså som jag känner vad det är för avundsjuka.

Vi befinner oss i en sitaution.. DU är den otrygga, rädda tjejen med alldeles för dåligt självförtroende. Han ; någonting långt därifrån, en mycket välstrukturerad kille som du tyckt om ett bra tag. Han har allt det där, han är pricken över i'et. Du bara vet det, du har vetat det längre än vad han vet det. 
Han står och hänger över någon annan, någon som i dina tankar är mycket finare än dig. Hon har allt det där, hon är pricken över i'et. 
Så hur övervinner man avund till något positivt? Ja det är svårt att säga på måfå men ge det ett försök. Du behöver inte det där. Du behöver inte de där perfekta hon har. Hon har också brister. Kanske mer än dig. Det kan man aldrig veta. Övervinn din avund, säg åt dig själv; vafan, hon tror att hon kan få vad hon vill. Övervinn avundet från ångest till styrka. Du reser dig, sträcker på nacken och rätar upp ryggen. Han ser dig, jag lovar att han kommer se dig. För när man ser en svag person växa, det är den finaste saken man kan se. Han kommer se dig. 

Och jag har varit avundsjuk på så mycket sånna här situationer, befinner mig i en ungefär likadan situation just nu. Men för varje dag som går så blir jag lite starkare. Ställer mig ofta tanken ; Behöver jag verkligen det här? Behöver jag sitta och stirra på något jag vet inte gör mig gladare. Något som får mig att må illa. Nej, på en skala 1 till 10 behöver jag det 0. Så jag lämnar det, lämnar det lite bakom mig och fortsätter växa i mig själv. Förhoppningsvis ser den personen mig i efterhand att jag blivit, som en puppa, en vacker fjäril.

Kommentarer
Postat av: Pamela

Fint skrivet Kajsa!

2011-10-19 @ 13:54:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0