Veckans tanke : Nöjdare med tiden

För några dagar sedan befann jag mig på Ica. Jag stod och försökte hitta ett speciellt schampoo till mamma och bredvid mig stod två äldre män, eller farbröder kanske man kan kalla dem.
Båda två såg lika bekymrade ut och de stod och småpratade om att det fanns så mycket att välja år.
- Detta är för torrt hår, och detta för färgat, och detta för tjockt .. skrattade den ena.
- Nä! nu tar jag bara något, jag har ändå nästan inget hår kvar! Svarade den andra
och tillsammans gick de skrattandes med varsin schampoo flaska i handen.

Det fick mig att tänka till lite grand. 
Är det så, att ju äldre vi blir? Desto nöjdare blir vi? Inte just det med schampoo, utan allt som allt? 
Kanske är det så att man nöjer sig mer o mer ju äldre man blir. 
Jag är nog sådan tror jag. När det gäller kärlek så var jag allt kräsnare för ett årsedan, medans nu, då jag nästan bara går på insidan. Visst, jag har vissa krav på en kille men det är ändå insidan som går först. 
Kanske fungerar vi alla så, att ju äldre vi blir, desto mer tar man vara på livet och lägger småsaker åt sidan. Vissa saker som var viktiga för några årsedan, är inte alls lika viktiga nu. 
Jag vet inte hur ni funkar, men finns det inte något samtycke i detta ?
Jag syftar inte på schampoo som sagt, men när de här farbröderna stod där och diskuterade att det fanns så mycket att välja på, och att man ändå inte behövde så mycket. Så finns det mycket sanning i det där. Man behöver inte allt, man behöver inte världens snyggaste kille för att må bra. Man behöver inte sprillans nya datorn för att vara lycklig. Kanske räcker det med att få något, som är enligt en själv näst intill lika bra. För alla har vi olika åsikter om saker, inte sant? Min morfar vad glad över att ens ha en telefon, han behövde den knappt, men han var nöjd med att bara ha en. Hade han dock varit 16 år, kanske han velat ha en i nyare modell. Men han valde en tegelsten med stora hårda knappar och en liten display. Han var lika nöjd för det. Förstår ni syftet?

Jag tror, att vi avstår från saker ju äldre vi blir. Vi är rädda för att vara alldeles för kräsna och tar något som känns tryggt och minst lika bra. Vi lär oss av våra gamla misstag, vi ser inte ner på det vi gjort men vi går vidare med ett klokare fotfäste. Vi blir nöjdare med tiden. 
Jag själv gick jag sedan småskrattande åt det andra hållet med en schampoo flaska för färgat hår. Och kände mig nog minst lika nöjd som farbröderna. Frågan jag ställde mig sedan var ; kommer jag bli som dem? 

Är detta alldeles för abstrakt eller är jag rätt spår med tankarna? Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tycker du ska skriva texten så som du pratar. och inte så "perfekt svenska" som jag kallar det.

2011-10-25 @ 19:12:59
Postat av: Anonym

Du skriver underbart! Håller med dig!

2011-10-25 @ 21:46:15
Postat av: Elsa

du har ju snyggare kille nu en va du hade innan!

2011-10-25 @ 23:09:39
Postat av: Anonym

Håller inte med kommentaren där uppe om att du ska skriva som du pratar... Skriv så som du gör nu! Du skriver underbart :D

2011-10-26 @ 07:46:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0